TIP: Om reacties te publiceren hoef je niet ingelogd te zijn in Blogger. Je kiest gewoon in het reactie-scherm de optie "bijnaam" en tik je (bij)naam, al dan niet met het adres van je eigen weblog of homepage. Of je kiest "anoniem" en zet gewoon in de tekst je eigen naam eronder.

zondag 27 april 2014

Geen kittens van Nyana

Er is een aantal bewogen dagen achter de rug in cattery van de Moeshoek. 8 dagen voor de uitgerekende datum van Nyana begon ze te vloeien en was niet fit. Met spoed een afspraak gemaakt en ze moest gelijk in de kliniek opgenomen worden. Een baarmoederontsteking.
Er waren toen nog maar twee opties om uit te kiezen.

De eerste optie was om haar te behandelen met antibiotica, meerdere malen per dag te temperaturen en onder continu toezicht te proberen het te rekken tot dag 62 van de zwangerschap (nog 5 dagen). Om vervolgens de kittens met een geplande keizersnede te halen. Risico: voor Nyana een groot risico dat als de baarmoeder zou knappen en er daardoor pus in de buikholte zou komen, en daarnaast zouden mogelijk nog in leven zijnde kittens door de ontsteking ook aangedaan kunnen worden en het niet redden.

De tweede optie was daar niet op te wachten en te opereren. Dit met het gevolg dat in het geval dat er nog levende kittens zouden zijn, deze niet levensvatbaar zijn omdat ze te prematuur zijn. Voor Nyana de veiligste optie, zeker als de gehele baarmoeder intact verwijderd zou worden, waarmee er geen risico op pus in de buikholte is.

Als er hier continu toezicht op Nyana zou zijn geweest dan had ik misschien voor de eerste optie gekozen.
Ik heb echter toch voor de laatste optie gekozen omdat ik alleen ben, mijn werk heb en ook nog steeds verstoken van internet en telefoon. Ik voelde me daardoor onzeker of ik wel snel en efficient genoeg zou kunnen handelen als haar conditie vlot zou verslechteren.

Nyana is na twee dagen opgenomen te zijn geweest weer thuis. Ze is gesteriliseerd en behoort nu tot de 'gepensioneerden' van de cattery. Ze droeg 5 kittens bij zich; allen bleken al overleden.

Na twee slechte dagen is ze vandaag weer wat opgeknapt en heeft haar plekje bij Porcelina en de kittens weer ingenomen. Kan ze toch nog een beetje moederen...


Met de kittens gaat alles naar tevredenheid. Ze scharrelen al aardig rond en eten kleine hapjes vlees (op Ziggy na, die heeft al van de droge kittenbrokjes zitten knabbelen).


Ze zijn nu allen boven de 400 gram. Op de website staat helaas nog een hele oude groeicurve, maar daar kan ik helaas nog steeds niet aan doen. Nu al 4 weken verstoken van internet en telefoon...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten